Тема 10 Матеріали конструкційно експлуатаційні.
Пластичні матеріали.
Вдосконалення
конструкції автомобіля пов'язане з постійним розширенням застосування різних
видів пластмас в якості конструкційних матеріалів.
Пластичні маси відносяться
до полімерних высокомолекулярних синтетичних матеріалів. Їх можна зварювати,пресувати
і прокатувати як метал. З их можна відливати деталі найскладнішої форми.
Найбільш швидкими темпами росте застосування таковых пластмас як поліетилен,
сополімер етилену з винилацетатом, поліпропілен, поліамід, полікарбонат.
Очікується різкий ріст використання пластмас для виготовлення кузовних деталей.
Пластмаси використовують для виготовлення бамперів, в конструкціях дверей,
багажників, капотів. Планується майже повний перехід до пластмасових паливних
баків. Дуже важливо і те, що пластмаси економлять дорогі і дефіцитні кольорові
метали. Типовий приклад - заміна металевих трубопроводів гальмівних систем на
полиамидні. До числа загальних позитивних техніко-економічних якостей
пластичних мас відносяться наступні: - нижча вартість пластмасових виробів
порівняно з вартістю виробів з металів або інших матеріалів; - мала густина, як
правило що не перевищує 1500 кг/м.куб.що приблизно в 5-8 разів нижче, ніж у
сталі; - високе відношення міцності до густини, тобто значна питома о'ємна
міцність; - неплохі электро-, тепло- і звукоізоляційні властивості; - легка
переробляємість у вироби, що вказує на високу технологічність; - висока
стійкість до різних агресивних середовищ; - можливість надання виражених
антифрикційних або виражених фрикційних властивостей; - хороша прозорість і
здатність забарвлюватися; - стійкість до вібрацій. Термопластичні полімерні
з'єднання при нагріванні набувають пластичність, при охолодженні повертаються в
твердий стан, повторно і неодноразово плавляться без зміни властивостей матеріалу.
До их відносяться: полістирол, поліетилен, виніпласт та ін. Термореактивні
пластмаси (реактопласты) при повторному нагріванні внаслідок протікання
безповоротних хімічних реакцій перетворюються на тверді важкорозчинні речовини,
що не розм'якшуються (неплавкі). Тому формування деталей з термореактивних
пластмас повинно випереджати процес утворення самої пластмаси, оскільки в
протилежному випадку воно буде ускладнено або неможливе. До термореактивних
пластмас відносять фенопласты, амінопласты, пресс-композиції на основі
кремнійорганічних і поліэфірних смол. При виготовленні автомобільних деталей з
фенопластов найчастіше застосовують так звані шаруваті пластики: асботекстолит,
текстоліт, карболіт. Накладки дисків зчеплення і гальм можуть бути сделані з азботекстоліту
з добавкою каоліну. Із спеціального текстоліту виготовляють шестерні
розподільчого валу двигунів, опорні шайби крильчатки водяных насосів двигунів,
опорні шайби розподільних валів і інші деталі. З карболіту виготовляють кришку
і ротор переривника-розподільника, ізолятори котушки запалення і інші деталі.
Клеючі матеріали.
Клеями називають рідкі або пастоподібні
багатоокомпонентні системи, основою яких є високомолекулярні речовини, що мають
високу адгезію до твердих поверхонь. Склеювання вже издавна застосовується для
з'єднання деревянних і гумових деталей. Останніми роками створені клеї, що
забезпечують надійне з'єднання тканинних матеріалів, пластмасових деталей і,
нарешті, металевих деталей, а також металевих з неметалічними. Клейові з'єднання
не лише дуже технологічні, але і забезпечують високі споживчі якості
автомобільної техніки. При склеюванні конструкція деталей або механізмів не
ослабляется за рахунок отворів для болтів і заклепок і не утяжеляється із-за
додаткової ваги кріпильного матеріалу і накладок. В той же час міцність
клейового шва часто не поступається міцності механічних з'єднань. Клейові
з'єднання не позбавлені і недоліків. Багато з их мають низьку теплостійкість а
деякі з часом погіршують властивості внаслідок старіння клейового прошарку.
Процес склеювання зводиться в загальному вигляді до наступних операцій: -
підготовка склеюваних поверхонь, - нанесення на их клеєвого шару, -
спресовування і затвердіння клейового шару. Широке застосування отримали клеї
на основі епоксидних смол. Ці клеї отвердівають як при звичайних, так і при
підвищенних температурах, володіють неплохими физико-механичними чертами і
високою адгезією до металів і багатьох неметалічних матеріалів. Для их
характерна хороша водо-бензостійкість. При ремонті використовують клеї ЭПО (ТУ
38-10972-82), ЭДП (ТУ 6-15-1070-82), епоксидну шпаклівку (ТУ 6-15-662-85) та
ін. Широке застосування знайшли клеї БФ-2, БФ-4 і БФ-6
(бутварофенолоальдегідні) - спиртові розчини термореактивної
фенолформальдегідної смоли, модифікованої (для підвищення еластичності швів)
бутваром. Перші два служать для зєднання твердих матеріалів, а третій (БФ-6) -
для склеювання тканин між собою і для прикріплення їх до металів, пластмас і
так отдалі. Усі клеї серії БФ поставляються споживачам в готовому виді. Клейове
з'єднання з их сушать при температурі 90-100 °С впродовж 1-3 год. Деталі з
термореактивних пластмас склеюються смоляними клеями ВИЛМ Би-3, БФ-2, БФ-4,
К-17 на основі фенолформальдегідних, епоксидних і інших смол. Склеювання
деталей забезпечується набряканням склеюваних поверхонь і появою клейкості. Для
склеювання органічного скла застосовується дихлоретан або клей-розчин тирси
органічного скла в мурашиній кислоті або у дихлоретані. ПВА - поливинилацетат є
продуктом полімеризації винилацетата. Має неплохі плівкотвірні властивості,
розчинний у багатьох розчинниках, тому основне застосування ПВА - склеювання
паперу, тканини, шкіри, скла, кераміки, дерева. Розроблений ряд фарб на основі
водних дисперсій ПВА. Для приклеювання гумових деталей до металевих
застосовують клей № 88, № 88Н, № 66 або термопреновый. Приклеювання гумових
деталей до дерев'яних роблять за допомогою гумового клею НК.
Оббивні
матеріали.
Оббивні матеріали призначені для обробки (оббивки)
сидінь і кузовів автомобілів. В итогі салони і кабіни стають комфортабельніші,
покращується їх тепло- і звукоізоляція. Тип матеріалів, вживаних для оббивки
подушок і спинок сидінь а також внутрішньої оббивки кабін і кузовів, впливає на
вигляд автомобіля, його вартість, витрати по догляду за оббивкою під час
експлуатації. До основних вимог, які повинні задовольняти оббивні матеріали,
відносяться: міцність на розрив і протидія стиранню, красива декоративна
обробка, тепло- і звуконепроникність, довговічність, доступність і невисока
вартість. Оббивні матеріали, які використовуються для виготовлення і ремонту
кабін, можуть піддаватися дії нафтопродуктів або їх пари. Тому міра стійкості
оббивних матеріалів до дії нафтопродуктів також характеризує їх якість. Також
важливо щоб оббивні матеріали допускали можливість їх ремонту, у тому числі
способом склеювання. Для оббивки подушок сидінь вантажних автомобілів
використовується дерматин на черевичній тканині або автобім на черевичній
тканині. Спинки сидінь оббиваються дерматином або автобимом на молескині, а
також текстовінітом, що є бавовняною тканиною з поливінілхлоридним покриттям. У
легкових автомобілів для оббивки подушок і спинок сидінь також застосовують
текстовініт, вельветон і інші матеріали. Для оббивних робіт, окрім вказанних
застосовується велика номенклатура інших тканих і синтетичних матеріалів.
Ущільнюючі матеріали.
При зборці
автомобільних вузлів виникає необхідність герметизації місць зєднання деяких
деталей одна з одною. Набивальні (ущільнюючі) матеріали застосовують для
ущільнення проміжків між рухомими і нерухомими частинами для запобігання
просочуванню і витоків газу і рідини а також захисту внутрішніх частин
агрегатів і механізмів від пилу, вологи і бруду. Розрізняють ущільнення для
обертального і зворотно-поступального руху; у першому випадку застосовують
сальники, а в другому – манжети, атакож ущільнення для нерухомих деталей -
прокладки. До найбільш поширених прокладкових матеріалів відносяться пробка,
різні види хімічно обробленого паперу (пергамент, картон, фібра, гранична
робоча температура яких рівна 150 °С), повсть (нагрівати не вище 75 °С), азбест
(працездатний до 350 °С), різні марки паронітів (листи з вальцьованих
вулканізованих сумішей азбесту, каучуків і наповнювачів що допускають нагрів до
150 °С), маслобензостійкий пароніт МБП-5 (забезпечує надійне ущільнення до 250
°С), ферронит 101 (армований металевою сіткою пароніт, працездатний до 400 °С)
та ін. Поліметалеві матеріали виготовляють з азбесту, джуту або парусини в
якості м'якої середини, яка обмотуєтся фольгою або обплітається дротом.
Прогумовані матеріали отримують з азбестової тканини чи парусини просоченої
сирою гумою і провулканізованої. Волокнисті матеріали є набивками з азбесту,
джуту, прядива, повсті і тому подібне, просочені вяжучими речовинами. Особливо обширно
застосовують повстяні ущільнення. Ущільнююча рідка прокладка ГИПК-244
призначена для герметизації нерухомих з'єднань деталей і складальних одиниць,
працюючих у водяному, пароводяному, кислотно-лужному і маслобензиновых
середовищах. Ущільнююча мастика У-20А призначена для герметизації з'єднань в
повітрі і водяному середовищах. Герметик Эластосил 137-83 герметизує нерухомі
з'єднання у водяному, пароводяному, кислотний-лужному і масляному середовищах.
Електроізоляційні
матеріали.
В якості
електроізоляційних матеріалів можуть застосовуватися тільки такі матеріали, які
не проводять електричний струм або проводять його дуже погано. Вони повинні
також володіти необхідною механичною міцністю, тепло- і вологостійкістю. Такими
матеріалами є вже розглянуті пластмаси, а також гуми, электроізоляційні лаки,
азбест, фібра. Крім того, для цих цілей використовуються ізоляційна стрічка,
пресшпан, слюда та ін. Папір - листовий матеріал виготовлений з рослинних
волокон і целюлози. Целюлоза - рослинні волокна, очищені від смол і інших
компонентів. Картон - спеціально оброблений товстий папір (завтовшки 0,25-3
мм). Залежно від способу обробки картон набуаває оливо- і бензостойкості,
електро- і термоізоляційності. Папір і картон застосовують як
електроізоляційний, прокладочний і ущільнювачий матеріал. Фібра - різновид
паперового матеріалу, виготовляють її з паперу, просоченого розчином хлористого
цинку. Відрізняється високою міцністю і добре піддається механічній обробці,
оливо- і бензостійка. Недолік фібри - значна гігроскопічність
(влагопоглощаемость), тому при зволоженні вона деформується. Фібри
застосовуються для изготов- ления шайб, прокладок і втулок. Пресшпан -
випускається у вигляді листів твердого картону. Його отримують з паперової
маси, просоченої льняною олією. Він застосовується для ізоляції в електричних
машинках. Ізоляційні лаки (№ 458, 460, 447, 13, 1154 та ін.) є сумішшю асфальту
або бітуму, рослинної олії, органічного розчинника і сикативу. Вони
застосовуються для ізоляції обмоток полюсних котушок генераторів і стартерів, а
також для захисту електродеталей від вологи і нафтопродуктів. Ізоляційна
прогумована стрічка представляє собою сурову тонку бавовняну тканину (миткаль),
просочену з однієї або двох сторін липкою сирою гумовою сумішшю. Липка ізоляційна
стрічка - це плівковий пластик покритий шаром перхлорвінілового клею.
Изоляційні стрічки випускають різних розмірів і кольорів.
Матеріали з
деревини.
Основі цих
матеріалів - деревині властивий цілий ряд цінних властивостей : - висока питома
міцність; - хороша оброблюваність; - надійність з'єднання (склеюванням,
цвяхами, шурупами); - легка забарвлюваність; - здатність до наповнення
компонентами різноманітного складу. Проте деревині властиві істотні недоліки, а
саме: - зміна физико-механических властивостей в залежності від вологості; -
неоднорідність будови, а отже, неодинаковость властивостей в різних напрямах; -
гігроскопічність; - схильність до гниття і поразки грибковими захворюваннями; -
підвищена горючість. Для підвищення експлуатаційних черт деревину модифікують
різними фізичними і хімічними способами. Деревина - тканина вищих рослин, що
складається з органічних високомолекулярних сполук. До числа найбільш загальних
і характерних физико-механічних властивостей деревини відносяться: - твердість;
- вологість; - опір стискуванню, розтягуванню, зсуву, кручению, сколюванню. До
твердих порід відносяться: ясен, дуб, бук, береза, граб, в'яз. М'якими породами
вважають: сосну, ялину, модрину, вільху, липу, тополю, осику, вербу. Твердість
деревини залежить від її вологості: з збільшенням вологості твердість
зменшується. Вона залежить також від разумов росту деревини, віку і інших
чинників. Дефіцитнішою і дорожчою являється деревина твердих порід. Стійкість
деревини до займання підвищують обробкою її антипіринами в якості яких
використовують вогнезахисні фарбові суміші на основі рідкого скла, що містять
пігменти і наповнювачі, солі різних металів, що розкладаються при підвищеній
температурі з утворенням безкисневого газового середовища. При наповненні
деревини синтетичними смолами з подальшою їх полімеризацією збільшуються її
стійкість до гниття, опір стискуванню, твердість. Розрізняють наступні види
лісоматеріалів : - круглі лісоматеріали (колоди, жердини); - пиломатеріали
(дошки, бруски, бруси); - шпон - тонкі шари деревини, отримувані лущенням або
струганням ствола. Найбільш поширеним матерікрасном для виготовлення або
ремонту вантажних платформ автомобілів є дошки і бруси. Натуральна деревина,
через свої эксплуатаційні властивості, не повною мірою задовольняє потреби
машинобудування. Ефективним шляхом підвищення експлуатаційних властивостей
виробів з деревини являється розробка композиційних матеріалів на її основі.
Залежно від виду деревного наповнювача, нраву його розподілу, типу єднального,
технології виготовлення розрізняють наступні види деревних матеріалів: -
деревно-шаруваті пластики (Фанера); - древопластики; - композиційні деревні
пластики (ДКП). Деревно-шаруваті пластики (Фанера) - найбільш поширений вид
конструкційних матеріалів на основі деревини. У базу технології отримання
фанери покладений процес пресування заготовок деревини (шпону) просочених
полімерними смолами, при заданій температурі. Для просочення шпону
використовують розчини термореактивних смол, можливо використання і
термопластів. Древопластики - це композиційні матеріали, отримані ущільненням
дисперсних часток деревини з додаванням єднального композиційного
пластифікатора. Для підвищення стійкості древопластиков до дії ударних і
вигинаючих навантажень, їх міцності і твердості до складу композицій вводять
армуючи компоненти: - металеву сітку; - стружку, волокна і тканини різного
складу; - мінеральні дисперсні наповнювачі. Композиційні деревні пластики (ДКП)
отримують шляхом пресування з нагрівом часток деревини, просочених розчинами
полімерів і олимеров, або змішаних з порошками термопластів. При виготовленні
ДКП використовують відходи деревини (тирса, стружки, некондиційний шпон і т.
д.). В якості єднального пластика застосовують водо- і спирторозчинні
фенолформальдегідні смоли, мочевино- і меламіноформальдегідні, полиэфирные,
епоксидні смоли, суміші різних полімерних матеріалів. Деревноволокнисті плити
отримують пресуванням волокон деревини з додаванням єднальних наповнювачів.
Матеріали такового типу використовують при оббивці кабін і кузовів автомобілів.
Гумові
матеріали.
Завдяки
високій еластичності і пружності, здатності поглинати вібрації і ударні
навантаження, неплохій механічній міцності і опору стиранню, електроізоляційним
і іншим властивостям гума є незамінним матерікрасном для ряду автомобільних
деталей. Гуму використовують для виготовлення опор двигуна; шлангів систем
охолодження, живлення, мащення, опалення і вентиляції; привідних пасів;
ущільнювачів кузова і кабіни; втулок ресор і інших деталей підвіски; манжет,
шлангів, чохлів, діафрагм гальмівної системи; деталей амортизаторів,
шумоізолюючих елементів передньої і задньої підвісок; колісних грязевых щитків,
килимків для кабіни і кузова та ін. Та все ж головне застосування гуми на
автомобілі - це пневматичні шини. Автомобільні шини виготовляють з гуми,
тканини і невеликої кількості сталевого дроту. У деяких конструкціях шин
застосовується, окрім того, сталевий корд. Інші гумові автомобільні деталі
виготовляють або тільки з гуми, або із застосуванням тканин. При ремонті
автомобільних шин використовують гуму і гумовотканинні матеріали або ж вироби з
их. Гуму отримують вулканізацією гумової суміші. Будь-яка гумова суміш містить
каучук і вулканизуючу речовину - сірку (у шинних гумових сумішах сірки
міститься до 3 % від ваги каучуку).




Немає коментарів:
Дописати коментар