Тема 8.
Організація раціонального використання паливо - мастильних матеріалів на
автомобільному транспорті
Хіммотологія
- це наука про експлуатаційні властивості, якості і раціональному застосуванні
в техніці палив, масел, мастил і спеціальних рідин. Назва нової науки було
запропоновано радянським ученим в галузі мастильних масел професором К. К.
Папок.
Завдання хіммотології
Завдання хіммотології
·
Оптимізація якості палив
і мастильних матеріалів
·
Підвищення ефективності
використання палив і мастильних матеріалів
·
Створення і
вдосконалення системи та методів оцінки якості палив і мастильних матеріалів
Основні системи управління запасами
Логістична система управління запасами проектується з метою
безперервного забезпечення споживача яким-небудь видом матеріального
ресурсу. Реалізація цієї мети досягається вирішенням наступних завдань:
·
облік поточного рівня
запасу на складах різних рівнів;
·
визначення розміру
гарантійного (страхового) запасу;
·
розрахунок розміру
замовлення;
·
визначення інтервалу
часу між замовленнями.
·
У теорії управління запасами розроблено дві
основні системи
·
управління, які
вирішують поставлені завдання, відповідаючи мети безперервного забезпечення
споживача матеріальними ресурсами. Такими системами є:
·
система управління
запасами з фіксованим розміром замовлення;
·
система управління
запасами з фіксованим інтервалом часу між замовленнями.
Норми витрат палива і
мастильних матеріалів на автомобільному транспорті призначені
для планування потреби підприємств, організацій та установ (далі - підприємств)
в паливно-мастильних матеріалах і контролю за їх витратами, ведення звітності,
запровадження режиму економії і раціонального використання нафтопродуктів, а
також можуть застосовуватись для розроблення питомих норм витрат палива.
Нормування витрат палива - це встановлення допустимої міри його споживання в
певних умовах експлуатації автомобілів, для чого застосовуються базові лінійні
норми, встановлені по моделях (модифікаціях) автомобілів, та система нормативів
і коригуючих коефіцієнтів, які дозволяють враховувати виконану транспортну
роботу, кліматичні, дорожні, та інші умови експлуатації. Нормування витрат
моторних олив та мастил здійснюється пропорційно до витрат палива згідно з
встановленими нормативами. 1 Види норм витрат палива і мастильних
матеріалів
Для автомобілів встановлюються такі види норм витрат палива:
-
базова лінійна норма на пробіг автомобіля - на 100 км;
-
норма на виконання транспортної роботи (враховує додаткові витрати палива при
русі автомобіля з вантажем) - на 100 тонно-кілометрів (т·км);
-
норма на одну тонну спорядженої маси Hg (враховує додаткові витрати палива при
зміні спорядженої маси автомобіля, причепа або напівпричепа);
-
норма на їздку з вантажем (враховує збільшення витрат палива, пов'язане з
маневруванням та виконанням операцій завантаження і розвантаження) - на одну
їздку;
-
норма на пробіг при виконанні спеціальної роботи - на 100 км;
-
норма на роботу спеціального обладнання, встановленого на автомобілях, - на
годину або на виконану операцію;
-
базова норма на роботу автономного (незалежного) обігрівача - на одну годину
його роботи.
Базова
лінійна норма Hs встановлюється:
-
для вантажних автомобілів (за винятком самоскидів) - у спорядженому стані;
-
для легкових автомобілів і автобусів (повна маса яких не перевищує 3,5 т) та
самоскидів
-
з половиною навантаження;
-
для автобусів (повна маса яких перевищує 3,5 т) - з повним навантаженням
(повною масою);
- для
вантажопасажирських автомобілів - у спорядженому стані з половиною маси пасажирів.
Якість
паливно-мастильних матеріалів — це сукупність власти¬востей, які характеризують
їх придатність для застосування. Ступінь придатності і пов'язана з нею
ефективність застосування визнача¬ють рівень якості ПММ. Як правило,
розрізняють фізико-хімічні і експлуатаційні властивості таких матеріалів. До
фізико-хімічних відносять властивості ПММ, що характеризують їх склад і стан;
до експлуатаційних — властивості, які визначають характер робо¬ти двигунів,
машин і їх агрегатів, а також особливості транспорту¬вання і зберігання.
Підвищення
рівня якості пов'язане, як правило, з додаткови¬ми затратами, які не завжди
окуповують одержаний ефект. Тому кожний продукт цільового призначення
(наприклад, палива й оливи для певного типу двигунів) має оптимальний рівень
якості, що забезпечує найбільший ступінь придатності при мі¬німальних затратах
на виробництво та застосування.
Оптимальний
рівень якості ПММ встановлюється відповідно до вимог споживачів, технічних
можливостей і витрат на вироб¬ництво, а також економічної ефективності їх
застосування.
На
шляху нафтопродуктів від нафтопереробного заводу до споживача вони багато разів
перекачуються з однієї ємкості в іншу. При цьому можливе їх забруднення,
обводнення, зміна по¬казників якості. Для забезпечення надійної і довговічної
роботи техніки провадиться регулярна перевірка якості нафтопродуктів, яка
включає визначення відповідності фізико-хімічних властиво-стей нафтопродуктів
вимогам діючих стандартів і технічних умов, встановлення сорту, запобіжні
заходи щодо застосування некон¬диційних продуктів, вияв погіршення властивостей
при транспор¬туванні, зберіганні і застосуванні, обгрунтування застосування
певних марок продуктів і термінів проведення технічного обслуго¬вування
сільськогосподарської техніки, висловлення претензій нафтопостачальним
організаціям щодо поставки продукції, яка не відповідає стандартам або технічним
умовам.
Проби
різних паливно-мастильних матеріалів відбирають за вимогами ГОСТ 2517-85. До
відбору проб допускаються особи, які мають відповідний досвід і навички. Навіть
точний і старанно проведений аналіз дасть неточні результати, якщо проба
відібрана неправильно і неохайно надіслана до лабораторії. Тому при вико¬нанні
всіх етапів цієї роботи особа, що відбирає проби, повинна бути уважною і
сумлінною, знати, для якої конкретної мети відби¬рає пробу, а також вимоги до
відбору проб.


Немає коментарів:
Дописати коментар